e-Gov 3.0:
hoe de sociale zekerheid zich aanpast aan uw behoeften

De digitale diensten van morgen organiseren voor een efficiënt werkende moderne overheid: dat is e-Gov 3.0.

Klaar om in de toekomst van de sociale zekerheid te duiken? Dit moet u weten over e-Gov 3.0 en hoe die aanpak de zaken verandert voor burgers, bedrijven en overheden.

contenu_egov_besoins image
contenu_egov_besoins image

Wat is e-Gov 3.0?

e-Gov 3.0 is een initiatief van de openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ). Het project heeft als doel de overheidsdiensten te moderniseren en te optimaliseren dankzij digitale technologie. Dat betekent veel meer dan formulieren of bestaande diensten online plaatsen. e-Gov 3.0 is een volledig nieuw concept dat de kracht van data benut om de overheid voor iedereen slimmer, eenvoudiger en proactiever te maken.

Het doel is om administratieve taken grondig te vereenvoudigen voor burgers en bedrijven door meer toegankelijke, snellere en efficiëntere diensten aan te bieden. Dat kan dankzij de 'nieuwe datalaag', de technologische motor die e-Gov 3.0 aandrijft. De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) legt daarvoor vandaag de basis.

U betreedt hiermee het tijdperk van overheidsdiensten waar u centraal staat, ontworpen om te anticiperen op uw behoeften en de administratieve complexiteit drastisch te verminderen.

Terug naar de inhoudsopgave

Waarom de overstap naar e-Gov 3.0?

We leven in een wereld waar alles evolueert: de arbeidsmarkt, de werking van HR, gezinsstructuren, onze mobiliteit, de technologie... Met e-Gov 3.0 bouwen we verder op 30 jaar ontwikkeling in de digitale sociale zekerheid. We vernieuwen stapsgewijs de interactie tussen de burger, de ondernemer en de sociale zekerheid op basis van die evoluties. Zo spelen we in op veranderlijke inkomens, hybride beroepsstatuten, groeiende internationale mobiliteit, cyberbeveiling, ...

Naast de bestaande online aanwezigheid, investeert de sociale zekerheid in extra proactiviteit en een verhoogd gebruikersgemak. Intelligent databeheer neemt daarbij een belangrijke plaats in. Met die nieuwe ontwikkelingen werken we voort aan de versterkte beveiliging van persoonlijke gegevens.

Terug naar de inhoudsopgave

Verder dan een tech-update, een nieuwe filosofie

e-Gov 3.0 betekent een fundamentele verandering in de manier waarop de RSZ en haar stakeholders sociale gegevens beheren en uitwisselen.

Terwijl bepaalde gegevens, zoals de DmfA-aangifte, vandaag op kwartaalbasis worden doorgegeven, streeft e-Gov 3.0 naar een veel reactievere communicatie met meer oog voor detail. Denk bijvoorbeeld aan de overdracht van bepaalde gegevens op het moment van de loonberekening, minstens op maandelijkse basis. Dat is de kracht van de 'nieuwe datalaag'. Daarmee worden essentiële sociale gegevens flexibeler, nauwkeuriger en betrouwbaarder doorgegeven.

Het resultaat: nieuwe diensten bedacht op basis van hun gebruiksnoden (vakantieattesten, individuele rekeningen, urenpakketten) die de administratie aanmerkelijk vereenvoudigen en de toegang tot sociale rechten verbeteren. Op termijn leidt dat tot snellere besluitvorming en vereenvoudigde toegang tot informatie. Die aanpak helpt bovendien om dubbele en overlappende verzoeken aan bedrijven en burgers te vermijden.

Meer over de 'nieuwe datalaag'

Kleinere digitale kloof, meer inclusiviteit

Bij een digitale transformatie, vooral in de overheidssector, bestaat altijd de kans dat sommige burgers worden uitgesloten. Vooral personen met beperkte toegang tot technologie, beperkte digitale vaardigheden of een zintuiglijke, motorische of cognitieve handicap. e-Gov 3.0 daarentegen, is vanaf het begin ontworpen om de digitale kloof te verkleinen en de toegankelijkheid te verbeteren. Vooral door de toegang tot administratieve dossiers te vereenvoudigen voor sociaal verzekerden en door informatie proactief te verspreiden en bredere communicatiekanalen aan te bieden. Dat betekent onder meer dat we ernaar streven om rechten (semi)-automatisch toe te kennen.

e-Gov 3.0 blijft niet beperkt tot onlineportalen. De reikwijdte wordt uitgebreid tot ondersteunende technologieën (spraakrobots, automatische ondertiteling, enzovoort) en tot intuïtieve mobiele applicaties met gestroomlijnde interfaces. Reken daartoe zelfs fysieke contactcentra met begeleidende infrastructuur, overheidsmedewerkers die zijn opgeleid in digitale ondersteuning, samenwerkingen met lokale structuren en 'vertrouwde-derdepartij-oplossingen' voor de meest complexe procedures. Het doel is om iedereen toegang te geven tot de socialezekerheidsdiensten via het meest geschikte kanaal. En dat ongeacht de digitale vaardigheden of apparatuur waarover een persoon beschikt of de handicap waarmee iemand door het leven gaat.

Terug naar de inhoudsopgave

Wat zijn de praktische voordelen van e-Gov 3.0?

Het beheer van sociale gegevens herwerken via e-Gov 3.0 gaat over meer dan een technologische ontwikkeling. Alle gebruikers genieten ermee van concrete voordelen.

Met e-Gov 3.0 kan de gebruiker zelf kiezen welke gegevens hij deelt en met wie. In het bijzonder dankzij 'Burgermandaten': het gaat daarbij om nieuwe tools om op een veilige en gecontroleerde manier socialezekerheidsgegevens van burgers uit te wisselen tussen instellingen en derden. Zo kan bijvoorbeeld een werkgever via de onlinedienst 'Burgergegevens raadplegen' nagaan of een persoon in aanmerking komt voor een flexi-job of dat een jobstudent voldoende uren over heeft in haar of zijn 'urenpakket'. De burger, van zijn kant, ziet op elk moment aan wie hij toegang geeft tot zijn gegevens. Die toegangen kan de burger altijd intrekken.

Zelfstandigen en burgers in het algemeen zullen een beter beeld krijgen van hun sociale rechten. Zo kunnen ze gemakkelijker belangrijke informatie raadplegen, vooral over pensioenen en andere sociale prestaties. Dankzij mycareer.be krijgen ze ook een duidelijk en betrouwbaar overzicht van hun volledige loopbaan.

Wat dacht u van een sociale zekerheid die uw informatie zo persoonlijk mogelijk maakt en u vlot door complexe systemen leidt? Dat is geen schone schijn, maar e-Gov 3.0. Hoe bouwen we dit nieuwe systeem? Door de gebruiker - u - centraal te stellen. Het draait om zoveel meer dan een technologische upgrade. Het is een nieuwe filosofie waarin uw verwachtingen en uw realiteit centraal staan.

Terug naar de inhoudsopgave

Goed beveiligde gegevens

Uw recht op informatie en privacy staan voorop. Met e-Gov 3.0 kunt u zien welke gegevens de overheid over u heeft. Beter nog, dankzij 'Burgermandaten' kunt u kiezen om bepaalde gegevens met een derde te delen, bijvoorbeeld om u te laten helpen bij een administratieve handeling.

Uw gegevens zijn daarbij beveiligd op basis van verschillende principes:

Strikt gecontroleerde toegang

Overheidsdiensten en tussenpersonen die gemachtigd zijn, hebben toegang tot een bepaald gegeven.

Traceerbaarheid

Elke toegang tot een gegeven wordt getraceerd en geregistreerd. Op die manier is bekend wie welke informatie heeft geraadpleegd, wanneer en waarom.

In overeenstemming met de GDPR

Het hele systeem voldoet nauwgezet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), bij velen beter gekend als de GDPR (General Data Protection Regulation).

Gegevens bij de bron

Een architectuur die kiest voor toegang bij de bron in plaats van het massaal kopiëren van gegevens, vermindert de risico's op versnippering van gegevens of op het hacken van een unieke gecentraliseerde database.

Vragen of hulp nodig?

We helpen u graag met al uw vragen over e-Gov 3.0.